MIASTO PIERWSZEGO UNIWERSYTETU W EUROPIE

Był rok 1088 kiedy otwarto, pierwszy na Starym Kontynencie, Uniwersytet w Bolonii. Jadąc do tego pięknego miasta na kurs językowy miałam przed oczami piękne średniowieczne zabytki, smaczne dania kuchni bolońskiej oraz jego ciekawą i sięgającą wiele lat wstecz historię, która wywodzi się z czasów Etrusków. Po dwóch tygodniach pobytu w tym miejscu byłam już pewna, że jest to miasto, które na zawsze zostanie w mojej pamięci.

Piazza Maggiore

Po 12 godzinach jazdy samochodem dotarłam na miejsce. Hotel, zarezerwowany z dużym wyprzedzeniem, okazał się miłym miejscem z serdeczną obsługą i dobrymi, włoskimi (słodkimi) śniadaniami. Mimo zmęczenia po wielogodzinnej podróży musiałam pójść do centrum miasta, żeby je poznać… i żeby odnaleźć szkołę, w której od następnego dnia miałam mieć zajęcia. Zwiedzanie rozpoczęłam od głównego placu miasta, Piazza Maggiore, gdzie moją uwagę zwróciła górująca nad placem świątynia San Petronio, która jest jednym z największych kościołów gotyckich we Włoszech. W zamyśle budowniczych bazylika miała być większa od św. Piotra w Rzymie, jednak z powodu braku pieniędzy plan nie wypalił. Naprzeciwko bazyliki znajduje się Palazzo del Podestà, który powstał w XIII wieku i był siedzibą władzy świeckiej. Miejscem wartym uwagi jest również Ex-Sala Borsa, czyli budynek dawnej giełdy papierów wartościowych, w którym obecnie znajduje się biblioteka miejska ze szklaną posadzką, pod którą można zobaczyć pozostałości chodników z czasów Imperium Rzymskiego.

Fontanna na Piazza Maggiore

Jedna z bolońskich uliczek

Symbolem miasta, na który oczywiście musiałam wejść, są Dwie Wieże. Są one pozostałością po blisko 200 wieżach, które znajdowały się tutaj w średniowieczu. Dzisiaj Torre degli Asinelli oraz Torre della Garisenda są znakiem rozpoznawczym miasta. Na wyższą z nich można wspiąć się po 498 schodach, a trud tej wspinaczki nagradzają widoki, które można zobaczyć z góry.

Widok z wieży

Tutaj dochodzimy do sedna tematu.. Kolejne kroki zawiodły mnie do siedziby pierwszego i jakże sławnego Uniwersytetu we Włoszech. Gdybym mogła chętnie pojechałabym tam na studia.. Zwiedzanie rozpoczęłam od Palazzo dell’Archiginnasio czyli pierwszej siedziby bolońskiego szkoły. Wewnątrz można zwiedzić między innymi Sala Anatomica z XVII w., w której wykonywano pierwsze sekcje zwłok. Budynek przestał być siedzibą Uniwersytetu w roku 1803, a od roku 1838 jest siedzibą Biblioteki Komunalnej, największej w regionie Emilia-Romania, gdzie znaleźć można wiele cennych zbiorów z takich dziedzin takich jak historia, filozofia, literatura oraz dział o kulturze Bolonii. Następnie skierowałam się do Palazzo Poggi czyli do obecnego głównego budynku Uniwersytetu, gdzie znajduje się również muzeum z fascynującymi zbiorami z różnych dziedzin nauki. Warto tam wejść, ponieważ ma piękne korytarze gdzie znajdują się rzeźby oraz tablice upamiętniające postacie ważne dla historii i nauki, a także te związane z Uniwersytetem. Spacerując po budynku znalazłam pomniki pierwszego króla zjednoczonych Włoch Vittorio Emanuele, sławnego włoskiego pisarza Dante Alighieri oraz.. Mikołaja Kopernika.

Palazzo Poggi

Pomnik Kopernika

Każdego dnia po zajęciach w szkole językowej chodziłam na rynek by podziwiać przechodzących tamtędy ludzi, napić się prawdziwej włoskiej kawy, zjeść smaczne lody lub pyszną pizzę. Jeżeli chciałam znaleźć spokojniejsze miejsce wybierałam się do jednego z kilku bolońskich parków, najfajniejszy był ten z zielonym stawem, w którym pływały żółwie lub wygrzewały się na jednym z gorących kamieni.

Żółwik w parku

Jestem pewna, że wyjazdu do Bolonii nigdy nie zapomnę.. Mam nadzieję, że jeszcze uda mi się tam wrócić.. Dzięki kursowi w szkole „Cultura Italiana” poznałam wiele miłych ludzi z wielu krajów, z którymi kontakt mam do dzisiaj. Czasem rozmawiam nawet z jedną z moich bolońskich nauczycielek.. Ostatnio powiedziała, że moja praca licencjacka podobała się Jej i wydała się interesująca – co za komplement z ust (no może lepiej byłoby napisać z klawiatury) prawdziwej Włoszki! Polecam wszystkim wizytę w tym pięknym mieście.. Każdy ma swoje zdanie, moje jest takie, że Bolonia jest ładniejszym miejsce od częściej odwiedzanej Florencji🙂

Różne zdjęcia:

Moja szkoła w Bolonii🙂

Boloński odpowiednik mojego wydziału i ja🙂

Jeden z korytarzy pierwszej siedziby Uniwersytetu

Polski element w Bolonii – wydział literatury i historii polskiej

Jedno z bolońskich muzeów – ładny budynek

Makieta średniowiecznej Bolonii

Wydawnictwo, które wydaje najlepsze włoskie słowniki – musiałam zrobić zdjęcie, kiedy zobaczyłam nazwisko „Zanichelli” na budynku🙂

I jak Wam się podoba Bolonia?🙂

Tags: , ,

6 responses to “MIASTO PIERWSZEGO UNIWERSYTETU W EUROPIE”

  1. Wszystko o Italii says :

    Bardzo ładny post, czytałam z wielką przyjemnością bo znam bardzo dobrze to miasto i często tam byłam:) Ale nie wiedziałam, że Bologna ma wydział literatury i historii polskiej..co za miła niespodzianka:))) Następnym razem na pewno będę tam:D

  2. Asia B says :

    A no ma🙂 Też się ucieszyłam i musiałam zrobić zdjęcie🙂 Bardzo polubiłam to miasto.. Może dlatego, że tam spędziłam najwięcej czasu w jednym miejscu..😉

  3. Agata says :

    Mnie podoba się Twoja Bolonia, ja nigdy jej nie widziałam, ale bardzo fajnie ją pokazałaś.
    Kopernik bardzo mnie cieszy🙂 Studiowałam w mieście Kopernika, więc przynajmniej tyle mnie łączy z Bolonią🙂 póki co, miejmy nadzieję. Na Ciebie czeka Hiszpania, a na mnie Bolonia🙂

  4. Asia B says :

    Myślę, że Bolonia na zawsze zostanie w moim sercu jako „moje włoskie miasto”😉 gorąco polecam do jego odwiedzenia! a co do Hiszpanii to tak – baardzo chciałabym pojechać.. narazie w życie wprowadzam plan nauczenia się języka hiszpańskiego.. miejmy nadzieję, że wyjazd też wypali w nie bardzo odległym czasie😉

  5. Agata says :

    jak już znasz włoski, to z hiszpańskim będzie łatwiej🙂
    tak jak u mnie z Florencją – też zawsze zostanie w sercu

  6. Asia B says :

    Też byłam we Florencji, ale Bolonia jakoś bardziej mnie do siebie przekonała😉 może dlatego, że miała więcej czasu🙂

Skomentuj

