SREBRO Z KUTNEJ HORY

Napisałam ten tekst już jakiś czas temu.. ale pomyślałam, że nie mogę zakłócać złotej jesieni moimi zimowymi zdjęciami. Teraz gdy jednak zaczyna się robić coraz zimniej postanowiłam wstawić ten tekst, bo miejsce, o którym został napisany zasługuje na uwagę. Większość osób jadących na parę dni do Czech odwiedza stolicę tego państwa, do Pragi. Zrobiłam tak również ja, ale wracając do domu odwiedziłam Kutną Horę, czeskie miasto, którego historia jest bezpośrednio związana ze srebrem. Już pod koniec XII wieku kopalnia w Kutnej Horze produkowała około 1/3 srebra w Europie. Miasto to nie jest tak znane jak Praga, ale na mnie zrobiło spore wrażenie i mam nadzieję, że uda mi się tam jeszcze wrócić.

Widok na Kościół św. Barbary

Dzięki swojej sławie i bogactwu sprzed kilku wieków miasto mogło pozwolić sobie na budowę pięknych zabytków, bogatych w dzieła sztuki, które zostały wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

Wejście do kopalni

Moją wycieczkę po mieście rozpoczęłam od wizyty w tak zwanym Włoskim Dworze (a od czego innego mogłam ją zacząć będąc znaną fanką wszystkiego co włoskie?). W budynku mieściła się mennica królewska, w której zatrudniano włoskich, a dokładniej florenckich rzemieślników, zapewne od tego pochodzi nazwa tego miejsca. W latach późniejszych Włoski Dwór stał się rezydencją królewską, po której cenną pamiątką jest znajdująca się tutaj gotycka kaplica królewska. Mennica zamknięta została w XVIII wieku. Obecnie znajduje się tutaj siedziba muzeum mincerstwa i galerii numizmatycznej. Jest to interesujący punkt wycieczki dla kolekcjonerów monet, w ramach zwiedzania można bowiem otrzymać kopię „praskiego grosza”, który był tutaj wybijany. Zwiedzanie Dworu odbywa się w języku angielskim i czeskim. Ja trafiłam akurat na czeską grupę… no ale jakoś starałam się domyślić co mówią🙂

Włoski Dwór

Najważniejszym i największym zabytkiem miasta, robiącym ogromne wrażenie jest Kościół św. Barbary, gotycki kościół o wymiarach 70 na 40 metrów. Budowla jest wynikiem próby dorównania Pradze w ilości i jakości budynków sakralnych. Jedno jest pewne budynek z pewnością robi wrażenie swoją wielkością i bogactwem.

Fasada Kościoła św. Barbary

Bardzo interesującym miejscem w Kutnej Horze jest Kaplica Czaszek, w której przechowywane są szczątki 40-70 000 ofiar epidemii dżumy z połowy XIV w., wojen husyckich XV w. oraz wojny trzydziestoletniej XVII w. Czaszki i kości zmarłych posłużyły budowniczym jako materiał konstrukcyjny wystroju obiektu, stworzono z nich kapliczki, ołtarze oraz żyrandole. Miejsce to nie pełni funkcji sakralnych, jest to jednak bardzo znana atrakcja turystyczna. Z pewnością jest to troszkę dziwne miejsce, ale przyciąga turystów, a chyba o to chodziło. Pamiętam, że jak byłam w Meteorach to tam również była sala z czaszkami, którą wszyscy chcieli zobaczyć.

Kamienna studnia

Moją uwagę przykuła również kamienna studnia. Została wybudowana by ułatwić ludziom dostęp do wody, z którą było ciężko w tej okolicy.

Jak Wam się podoba Kutna Hora? Może polecacie jakieś inne miasta Czech?

 


7 responses to “SREBRO Z KUTNEJ HORY”

  1. Wszystko o Italii says :

    Bel post, e belle foto!:) Non sono mai stata in Repubblica Ceca, ma mi piacerebbe visitarla un giorno…

  2. Asia B says :

    Ma si.. bel posto.. io ho visitato solo Kutna Hora e Praga.. ma forse un giorno visitero’ anche qualcos’altro🙂 Le foto sono scattate l’anno fa durante l’inverno😉

  3. Agata says :

    dziewczyny to ja po polsku🙂 mnie najbardziej podoba się studnia…można się w niej zagubić naprawdę…

  4. Asia B says :

    Byłaś w Kutnej Horze?🙂 a widziałaś coś jeszcze ciekawego o czym nie napisałam?

  5. od-kuchni says :

    W Kutnej Horze co prawda jeszcze nie byłam, jednak Kaplicę Czaszek widziałam w Czermnej (w Polsce) i muszę przyznać, że roi wrażenie🙂 A co do Czech – gorąco polecam Skalne Miasto – bardzo przyjemne miejsce na spacer🙂

  6. Asia B says :

    O dziękuję za radę🙂 Może uda mi się kiedyś odwiedzić również to miejsce🙂

  7. Kasia says :

    Macie rację, ta studnia na zdjęciu robi wrażenie, a co dopiero na żywo…🙂 Kościół też wygląda niesamowicie. Jeśli kiedyś będę w Czechach, muszę odwiedzić to miejsce. Pozdrawiam!🙂

Skomentuj

