PRAGA ZIMĄ…

Patrząc na kalendarz mojego bloga widzę, że ostatnie wpisy dodałam we wtorek, kontynuując więc tę nową tradycję zapraszam na wtorkową wycieczkę po Pradze, jednej z najładniejszych stolic Europy, a nadal w cenie „na każdą kieszeń”.

Zimowa panorama Pragi z widokiem na Hradczany

Za oknem spora warstwa śniegu, zimno.. W końcu nadeszła ta spóźniona tegoroczna zima. Najczęściej o tej porze roku siadam z kocem na łóżku i przeglądam zdjęcia z moich „ciepłych” wakacji, a tym razem postanowiłam zrobić inaczej i wspomnieć mój zimowy wypad do Pragi.

Do Pragi pojechaliśmy autem, co zresztą nie jest bardzo dziwne po dwukrotnym wyjeździe samochodem do Włoch, po prostu lubimy jeździć autem. W internecie znalazłam ofertę wynajmu bardzo fajnej kawalerki na Wyszehradzie, której właścicielką jest Polka mieszkająca na stałe w stolicy Czech. Pod mieszkaniem parking, sklep, miła, spokojna okolica, a w mieszkaniu wszystko co potrzebne do spędzenia kilku miłych dni w Pradze. Sporym plusem tego miejsca była odległość od stacji metra, dzięki temu samochód stał cały czas na parkingu, a my podróżowaliśmy „pod ziemią” nie stojąc w korkach.

Nasza pierwsza wycieczka metrem zakończyła się pomyleniem stacji docelowej, na szczęście tylko o jedną stację, więc do centrum poszliśmy już pieszo, dzięki czemu zobaczyliśmy też kilka miejsc poza centrum Pragi.

Katedra św. Wita na Hradczanach

Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od krótkiego spaceru po starym mieście, a następnie pojechaliśmy tramwajem na Hradczany. Prazsky hrad to największy kompleks zamkowy na świecie, jego powierzchnia to aż 7,2 ha. Tutaj znajduje się siedziba prezydenta Republiki Czeskiej, jeżeli podczas naszej wizyty na zamku zobaczymy powiewającą flagę znaczy to, że głowa państwa jest obecnie w swoim pałacu. Największą atrakcją Hradczan jest Katedra św. Wita. Świątynia ma 124 m długości, 60 m szerokości oraz 34 m wysokości. Budowę katedry rozpoczęto w 1344 roku, a ukończono dopiero 585 lat później. Przez kilka stuleci odbywały się tutaj koronacje królewskie oraz pogrzeby, wesela i chrzciny rodziny królewskiej. Będąc na Hradczanach warto wybrać się również na spacer po Złotej Uliczce. Miejsce to jest jednym z najpopularniejszych miejsc Pragi. Istnieje legenda według której w małych domkach przy uliczce mieszkali alchemicy, którzy na polecenie cesarza próbowali wyprodukować złoto. Ciekawostką może być również fakt, że w 1916 roku mieszkał tutaj Franz Kafka.

Złota Uliczka

Jednym z symboli Pragi jest również Most Karola, który przez wiele lat był jedynym połączeniem Starego Miasta, z inną częścią miasta nazywaną „Małą Straną”. Ów most podpierany jest przez 16 gotyckich filarów, ma 520 m długości oraz 10 metrów szerokości, po jego obu stronach ustawiono 30 rzeźb, z której najsłynniejszą jest ta przedstawiająca św. Jana Nepomucena. Na całej długości Mostu Karola znajduje się wiele straganów z pamiątkami, można również spotkać ulicznych malarzy czy muzyków. Niestety podczas mojej wizyty w Pradze most był w renowacji, „otulony” rusztowaniem, dlatego też nie mam ładnych zdjęć – może innym razem.

Kościół Panny Marii przed Tynem

Oczywiście poszliśmy również na praski rynek. Moją uwagę przykuł tutejszy Ratusz Staromiejski, a dokładniej jego 70-metrowa wieża, na której znajduje się piękny zegar astronomiczny z figurami dwunastu apostołów. Nad rynkiem góruje również Kościół Panny Marii przed Tynem – gotycki kościół z dwoma 80-metrowymi wieżami.

Zegar astronomiczny na Ratuszu

Na koniec dwie rzeczy do polecania🙂 :

Mam nadzieję, że to nie była moja pierwsza i ostatnia wizyta w Pradze, ale powiem szczerze, że następnym razem wolałabym pojechać latem.. lub wiosną – nie lubię marznąć. A Wy byliście w Pradze? Wrażenia?

Tags: , , ,

11 responses to “PRAGA ZIMĄ…”

  1. Agata says :

    Asia, mogłabym zostać takim alchemikiem…
    kuchnię czeską uwielbiam, w Czechach była wieki temu, a w Pradze nigdy, zatem…
    no i lubię Kafkę🙂

  2. Asia B says :

    Zatem musisz pojechać🙂 Polecam, na prawdę urzekające miasto🙂

  3. Ola says :

    namiar na kawalerkę z chęcią bym wzięła-Praga to moje marzenie:)

  4. Asia B says :

    Namiar znajdziesz pod linkiem =) To ich strona🙂

  5. Agata says :

    Ja może pojadę na wiosnę na parę dni, żeby nie było tak ponuro jak teraz

  6. Asia B says :

    Rozumiem🙂 Ja też chętnie pojechałabym kiedyś jeszcze raz, najlepiej latem🙂

  7. Paweł says :

    uwielbiam Pragę, chociaż w zimę jeszcze tam nie byłem🙂

  8. ABC says :

    Zima jakoś nie jest dla mnie porą zachęcająco do wycieczki do Pragi. Osobiście wolę wiosnę lub lato na taki cel.

  9. Izabela says :

    Byłam w Pradze dwa razy, za każdym razem w grudniu i też mi się marzą ponowne odwiedziny i też latem.🙂 Podoba mi się tekst, ja szczerze mówiąc nic nie wiem o Pradze, tzn. nie wiedziałam aż do tego posta.🙂

  10. Ada says :

    zimą jeszcze w Pradze nie byłam, ale w pozostałe pory roku również jest tam pięknie🙂 pozdrawiam

Skomentuj

