RAWENNA – PERŁA EMILII ROMANII

W ostatni weekend miałam pierwsze zajęcia na turystyce i dostałam już pierwsze zadanie: referat na temat Tanzanii. Po przeglądnięciu zdjęć tego kraju wpisałam go na listę moich marzeń.. Niestety marzeń trudnych do spełnienia, ale może kiedyś się uda. Tymczasem chciałabym zabrać Was nieco bliżej niż środkowa Afryka. Miasto to leży blisko włoskiego wybrzeża Adriatyku i jest jedną z największych atrakcji turystycznych Emilii – Romanii. Dziś zapraszam Was do Rawenny!

Piazza del Popolo

Rawenna to miasto w północnych Włoszech, położone w regionie Emilia-Romania. Na pierwszy rzut oka miasto wydaje się bardzo skromnym miejscem, jego piękno tkwi bowiem w mozaikach ukrytych za drzwiami zabytków.

Rawenna jest znaczącym ośrodkiem przemysłowym w regionie, znajduje się tutaj ośrodek przetwórstwa ropy naftowej oraz gazu ziemnego. Miasto zajmuje się również produkcją nawozów sztucznych oraz przemysłem metalowym i spożywczym, głownie tłoczeniem oleju z oliwek. Jest tutaj również port handlowy, węzeł kolejowy i drogowy oraz ośrodek turystyczny przyciągający każdego roku rzesze turystów swoimi zabytkami, muzeami oraz galeriami malarstwa.

Wychodząc z głównego dworca kolejowego, idąc Viale Farini docieramy do kościoła San Giovanni Evangelista. Wzniesiona z polecenia Galli Placydii, budowla bardzo ucierpiała podczas II wojny światowej. Na uwagę zasługuje tutaj murowany portal oraz dzwonnica.

Idąc dalej prosto dochodzimy do centrum miasta, do Piazza del Popolo, czyli Placu Ludu. Plac ten, otoczony zabytkowymi budynkami, stanowi serce Rawenny. Jedną z budowli, które otaczają miasto jest Palazzetto Veneziano z XV wieku, przed którym znajdują się dwie kolumny zwieńczone postaciami patronów miasta: św. Apolinara i św. Witalisa. Warto zwrócić uwagę również na XV-wieczny Palazzo Comunale oraz Palazzo dell’Orologio.

Będąc w Rawennie warto odwiedzić zbudowaną między 526 a 547 rokiem Basilica San Vitale. Monument na planie ośmiokąta jest niezwykłym przykładem architektury bizantyjskiej. Wewnątrz można zobaczyć unikatową mozaikę przedstawiającą żonę cesarza Teodorę oraz jej męża Justyniana, z ministrami oraz damami dworu, z księżmi oraz ówczesnym biskupem Maksymianem.

Znany włoski pisarz, Dante Alighieri, autor „Boskiej komedii”, zmarł w Rawennie będąc na wygnaniu. Podejrzewa się, że ceremonia pogrzebowa odbyła się w bazylice San Francesco, której początki sięgają V wieku. Świątynia wybudowana została w X wieku, a potem wielokrotnie przybudowywana. Pod tutejszym ołtarzem mieści się krypta z X wieku, ozdobiona mozaikami podłogowymi. Krypta znajduje się pod poziomem gruntu, dlatego też jest zalana wodą, w której pływają ryby. Ciekawostką jest fakt, iż za wejście do bazyliki nie jest pobierana opłata, natomiast trzeba zapłacić 50 centrów by zobaczyć ową kryptę – w krypcie nie ma światła, zapalane jest automatycznie po wrzuceniu pieniążka.

Nieopodal bazyliki znajduje się grobowiec Dantego, we wnętrzu którego znajduje się grób oraz rzeźba przedstawiająca poetę autorstwa Lombarda. Obok mieści się Museo Dantesco, czyli muzeum poświęcone pisarzowi.

W Rawennie znajduje się również teatr nazwany imieniem Dantego Alighieri.

Ostatnie miejsce, które odwiedziłam podczas wizyty w Rawennie to Rocca Brancaleone. Forteca wybudowana została przez Wenecjan w 1457 roku i była częścią murów miejskich. Obecnie w jej wnętrzu znajduje się park, a latem, wieczorami wyświetlane są filmy lub wystawiane przedstawienia.

Jadąc do Rimini bardzo chciałam odwiedzić to miasto, z powodu jego bogatej historii i wielu zabytków wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Rawenna nie zrobiła jednak na mnie tak dużego wrażenia jak mogłoby się wydawać. Fajne miasto, ale widziałam we Włoszech już sporo ładniejszych, a tu dodatkowo łatwo się zgubić, ponieważ zabudowania ułożone są w mało logiczny sposób.

Pozdrawiam serdecznie i do następnego wtorku!

Tagi: , ,

16 responses to “RAWENNA – PERŁA EMILII ROMANII”

  1. Tomek Tomy Korzeniowski says :

    Po przeczytaniu tego wpisu również mam mieszane uczucia co do atrakcyjności Rawenny.. Spodziewałem się że miasto z taką historią będzie ciekawsze turystycznie.. Niemniej widzę kilka ciekawych miejsc które na pewno warto zobaczyć będąc przy okazji lub spędzając urlop w okolicy.. Dla mnie osobiście najciekawsze wydają się pozostałości Fortecy.. o ile jest możliwość zwiedzenia wnętrz a nie tylko przestrzeni wewnątrz murów.. Grób Dantego oczywiście również wypada zobaczyć ze względu na rangę osoby.. Ważna informacja to to że miasto jest dobrze skomunikowane i można się do niego dostać na wiele sposobów co zachęca do choćby jak w Twoim przypadku jednodniowej wizyty..
    Bardzo fajne zdjęcia jak zwykle.. 😉 Gratuluję kolejnego ciekawego wpisu i jak zwykle czekam na kolejny.. 😉

    • Asia B says :

      Forteca fajna, ale właśnie we wnętrzu nie ma za wiele „fortecy”.. Jest park, są ławeczki, huśtawki, a nawet fontanna. Co do dojazdu to nie ma problemu 🙂 Pociągiem z nad morza czy Bolonii bez problemu 🙂

  2. Wszystko o Italii says :

    Szkoda, że nie ma zdjęcia i coś więcej o mozaiki (San Vitale, Galla Placidia, Domus dei tappeti di pietra, itd) – bo oni są po prostu wspaniali i unikalni – i także ich historia. Zgadzam się z tytułem, Rawenna to naprawdę perła Emilii Romanii:)

    • Asia B says :

      Nie ma niestety, ponieważ byłam tam tylko kilka godzin i nie weszłam do środka, a po drugie wstęp tam kosztuję sporo niestety 😦
      p.s. mówi się „coś więcej o MOZAIKACH” nie „mozaiki” 😉

  3. Alina says :

    Jak na kilka godzin pobytu to dużo zwiedziłaś i bardzo ładnie mam to opisałaś.
    San Vitale, Galla Placidia i mozaiki warte są obejrzenia, bo bez nich Rawenna nie byłaby Rawenną. Alina.

  4. ZielonaMila says :

    Wspaniały post, a ilustracje piękne. Pozdrawiam

  5. monika says :

    co do Tanzanii to też jest na mojej liście marzeń! Szczególnie od czasu kiedy rodzice mojego znajomego tam polecieli i oglądałam ich filmy i zdjęcia z wyprawy.. naprawdę zapiera dech;)

  6. Ewa says :

    Za każdym razem kiedy czytam jakiś post o nieznanym mi miejscu przypomina mi się dlaczego tak bardzo lubię blogi o podróżach. Nie sposób pojechać wszędzie a w ten sposób poznaje się coraz to nowe miejsca 🙂

  7. Anna says :

    A gdzie mozaiki? Gdzie Bazylika San Apollinare in Classe, Bazylika San Apollinare Nuovo, Grobowiec Teodoryka, San Vitale, Mauzoleum Galli Placydii? Nie widziałaś, koleżanko najwazniejszych zabytkow i piszesz, ze miasto mało atrakcyjne. Twój wpis nie jest wiarygodny.

    • Asia B says :

      Gdzie napisałam, że miasto jest mało atrakcyjne? Napisałam jedynie, że miasto nie zrobiło na mnie takiego wrażenia jak inne włoskie miasta. I jak sądzę, mam prawo do wyrażania mojego zdania na temat miast, które odwiedzam na moim blogu. Nigdzie nie jest napisane, że ta strona to obiektywny przewodnik, ten blog to moje wspomnienia z moich wyjazdów. Co do mozaik to napisałam przecież, że miasto z nich słynie.. Mozaiki to jednak nie to co lubię najbardziej, więc wolałam zobaczyć inne miejsca. Każdy lubi co innego 🙂 A ja napisałam o tym co widziałam i co mi się spodobało.
      Pozdrawiam 🙂

      • paga says :

        moja opinia negatywna, miasto przemysłowe ok, zabytki skupione w jednym regionie, ale coś niesamowitego mozaiki, być i nie zobaczyć, ignorancja, popieram ze każdy patrzy na to co lubi, ale blog dla mnie mierny, bo osoba, która nie zna się na sztuce ani trochę i jej nie czuję to przedstawia, to samo co schabowy można dostac niedaleko piazza royale a w pobliskim cafe jest ekstremalna kawa, bo z ekspresu. posumowując poziom ignoranta. Nie polecam nic nie dowiecie się ani o historii regionu, która ma etruskie korzenie o niczym innym. Żenada. Skończ z tym blogiem.

  8. Izabela says :

    W Rawennie byłam kilka razy, ponieważ w tym regionie często spędzamy wakacje. Spacer po Rawennie jest przyjemny, natomiast szlak mozaik to taka wisienka na torcie. 😉 Można kupić bilet, który obejmuje kilka miejsc. Kilka zdjęć mam u siebie http://podrozenadgryzione.pl/rawenna-mozaiki, na żywo robią naprawdę oszołamiające wrażenie. Może kiedyś będziesz jeszcze mieć okazję aby je zobaczyć. PS. Każdy zwiedza i poznaje miejsca na swój sposób – nie rozumiem słów krytyki. Pozdrawiam. 🙂

Skomentuj

