SAN MARINO JEDNO Z NAJMNIEJSZYCH PAŃSTW ŚWIATA

Podczas mojego pobytu w Rimini odwiedziła mnie siostra razem ze znajomymi. Pewnego dnia postanowiliśmy wybrać się na wspólną wycieczkę do San Marino, jednego z najmniejszych państw świata, na naszym kontynencie mniejsze są tylko Watykan oraz Monako.

San Marino położone jest na południe od Emilii Romanii oraz na północ od regionu Marche. Jego obszar zajmuje niewiele ponad 60 m², a jego największą część zajmuje masyw Monte Titano. Powstała w 301 roku enklawa, uważana jest za najstarszą republikę świata. Utworzona została przez utalentowanego chrześcijańskiego budowniczego, Świętego Marinusa (San Marino), który uciekając przed prześladowcą chrześcijan, cesarzem Dioklecjanem, ukrył się na szczycie Monte Titano, zakładając tam małą wspólnotę chrześcijańską. Po jego śmierci ziemie te otrzymali miejscowi rolnicy, którzy dali początek republice, nazywając ją na cześć budowniczego.

Obecnie San Marino przyciąga każdego roku rzesze turystów z całego świata, za sprawą swojej niezwykłej atrakcyjności historyczno-kulturalnej. Od 2008 roku kraj ten znajduje się na Światowej Liście Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO.

Wyjechaliśmy rano, żeby zdążyć wrócić do pracy w godzinach popołudniowych. Już po kilku minutach w drodze zaczęłam zastanawiać się nad powrotem do hotelu… A to wszystko za sprawą korków, które skutecznie utrudniały nam dotarcie do celu. W końcu, po dwa razy dłuższej podróży niż zakładaliśmy, dotarliśmy na miejsce. Wjeżdżając na szczyt Monte Titano wspominałam moją pierwszą wizytę w tym kraju, która miała miejsce jakieś 10 lat temu, trudno było mi w to uwierzyć. Czas faktycznie szybko mija…

Po zaparkowaniu samochodu ruszyliśmy na szybką wycieczkę po San Marino. W mieście zachowały się średniowieczne domy, place oraz fortyfikacje. Gród otoczony był murami obronnymi wraz z licznymi bramami oraz basztami, powyżej grodu, na trzech wierzchołkach góry Titano, wybudowano zamki obronne połączone murami. Pierwszy z nich to Rocca Guaita, wybudowany w XI wieku, wewnątrz którego znajduje się kaplica św. Barbary. Na samym szczycie góry znajduje się Rocca Cesta, gdzie mieści si e muzeum broni zabytkowej. Ostatni z zamków to Rocca Montale, z którego rozciąga się wspaniały widok na panoramę miasta.

Jednym z najważniejszych zabytków miasta jest jednak Palazzo Pubblico przy Piazza della Libertà. Mieści się tutaj ratusz, siedziba rządu republiki. Pałac zbudowany został pod koniec XIX wieku na ruinach dawnego Magna Domus Comunis. Atrakcją tego miejsca jest zmiana wart żołnierzy gwardii pałacowej. Wejście do budynku znajduje się pod arkadami, a we wnętrzu mieści się 60-osobowa Wielka Sala Rad, Sala Zgromadzeń i Sala Głosowań.

Idąc od Piazza della Libertà w stronę zamku mijamy katedrę poświęcona pamięci św. Marino, która została zaprojektowana przez Antonio Serra, bolońskiego architekta, w 1826. Stojąc na placu przed katedrą, w głębi, po jej prawej stronie, widać romańską dzwonnicę pochodzącą z 600 r.

Kilka dni temu przeczytałam na moim blogu komentarz na temat wycieczek odwiedzających San Marino i zabieranych przez przewodników do tutejszych sklepów z alkoholem czy kosmetykami. Z mojej obserwacji wynika, że faktycznie alkohol jest tutaj trochę tańszy niż w innych miejscach we Włoszech, ale nie jest to taka różnica, żeby przyjeżdżać tutaj specjalnie po dwie czy trzy butelki. Jeżeli lubicie słodkie likiery to polecam Limoncello, likier cytrynowy, lub Fragolino, likier poziomkowy, w którym pływają.. poziomki. Jeżeli chodzi o kosmetyki to warto poszukać i nie kupować w pierwszym lepszym sklepie, bo okazuje się, że w niektórych są promocje od promocji. Warto się również licytować🙂

Jeżeli chodzi o dojazd, San Marino leży około 24 km od Rimini oraz 10 km w linii prostej od wybrzeża Adriatyku. Łatwo dojechać tutaj samochodem autostradą A14. Jeżeli nie dysponujemy samochodem z Rimini można dotrzeć również autobusem, który odjeżdża z pod dworca kolejowego.

Byliście kiedyś w San Marino? Ja byłam dwa razy i polecam odwiedzenie tego miejsca! Pozdrawiam

15 responses to “SAN MARINO JEDNO Z NAJMNIEJSZYCH PAŃSTW ŚWIATA”

  1. TOMY says :

    Cześć!
    Jak zwykle fajny opis poparty ładnymi zdjęciami..
    Nie miałem okazji być jeszcze w San Marino i nie wiem kiedy taka okazja się nadarzy ale oglądając sobie Twoje zdjęcia z tej wizyty i czytając opis jestem pewien ze to miejsce warte zobaczenia.. i to nie w przelocie przy okazji zakupów, a raczej na spokojnie mając do dyspozycji cały dzień.. i chyba najlepiej poza sezonem turystycznym żeby nie musieć przeciskać się w tłumie zaaferowanych możliwością zakupu tańszych produktów turystów..
    Dziękuję za możliwość „odwiedzenia” kolejnego ciekawego miejsca.. i jak zwykle czekam na kolejny wpis..
    Gratuluję i życzę wielu ciekawych wypraw w najróżniejsze zakątki świata..

    • Asia B says :

      Trudno było mi wybrać zdjęcia bo przy szybkiej wycieczce po prostu mało ich zrobiłam.. Ale parę udało się wydobyć!
      Co do wypraw to najbliższa do Budapesztu w grudniu🙂 A następną planuję w ferie, mam nadzieję, że się uda pojechać w ładne i ciekawe miejsce, gdzie jeszcze nie byłam🙂
      Pozdrawiam!

  2. kili says :

    Byłem w San Marino 2 lata temu – piękne miejsce. W zasadzie to lepiej wspominamy San marino niż Wenecję czy Padwę. Na pewno jeszcze tam wrócimy.

  3. Kasia says :

    Ale tam pięknie!🙂

  4. Agata says :

    ja niestety nie byłam…Wygląda pięknie, jaka panorama…Fragolino jest dla mnie! Brzmi fantastycznie i pewnie tak samo smakuje🙂

  5. Arlen says :

    Witaj Asiu, piękne foteczki z przepięknego miejsca😉 Miałem okazje być w R.S.M. motocyklem , niezapomniany wjazd, droga z mnóstwem fajnych zakrętów i te widoczki , pamiętam była to chyba jedna z wież wartowniczych wejscie do niej po drewnianej drabinie i ten widoczek na Adriatyk bellissima🙂 Pozdrawiam Arlen

  6. AR1961 says :

    Witaj Asiu. Ponownie pod wpływem Twojej relacji planuje krótki wypad do Włoch i w planach mam San Marino. I znów mam prośbę o poradę. Pamiętasz może jak często jeździ ten autobus z Rimini do San Marino o którym piszesz Mój plan zakłada wyjazd rano w Bolonii pociągiem (express), w Rimini przesiadka na ten autobus i powrót tego samego dnia wieczorem do Bolonii. Zastanawiam się czy uda się czasowo. Pociąg jedzie ok godziny, więc jeśli autobus jeździ często powinno być nawet sporo czasu na zwiedzanie . Jak to widzisz.

  7. anka says :

    Zawsze marzyło mi się zwiedzanie tego maleńskiego państewka i w tym roku moje marzenie się spełni.Pozdrawiam

  8. AR1961 says :

    Cześć Asiu
    Udało się w końcu zrealizować podróż do San Marino i muszę powiedzieć, że jestem zachwycony. Faktycznie to pierwsza liga i warto było . Tym bardziej ze byliśmy teraz, w marcu i w poniedziałek. We Włoszech piękna pogoda , początek wiosny i przede wszystkim, jak na to miejsce to prawie pusto. Kilka wycieczek szkolnych i emerytów a Niemiec. Po prostu bajka. Miejscem byliśmy oczarowani, żona wydała trochę kasy na perfumy, więc mnie na zakupy alkoholowe już nie starczyło:). Ale do samolotu trudno byłoby zabrać , więc bez żalu. Zdziwiła nas i zaskoczyła zauważalna odmienność tego miejsca od reszty Włoch, trochę inna kultura ludzi itp. No, a przede wszystkim popularność języka polskiego, w sklepach barach pracuje sporo Polaków, a i wielu Włochów tam pracujących całkiem nieźle mówi po Polsku. Cały czas chyba sporo Polaków przyjeżdża tutaj na zakupy. Pewne rzeczy faktyczne taniej. Oprócz tego udało się zahaczyć o Weronę, też bardzo ładne miejsce. A mieszkaliśmy w Bolonii, w fajnym i tanim miejscu, prywatnie, prawie w centrum. Jak widzisz wyjazd w 100 % udany. Dziękuje jeszcze raz za Twoje porady , bardzo się przydały. A przy okazji, teraz jeździłem sporo pociągami i coraz bardziej doceniam włoskie koleje. Działają bardzo dobrze. Jak się jedzie na krótko to zdecydowanie lepiej tak, niż samochodem. I taniej. No oczywiści trzeba jeszcze znaleźć tani lot. Ale na tym kierunku z tym raczej dość łatwo. Jeszcze raz dziękuje i ….Pozdrawiam

Skomentuj

