WŚRÓD NAJWAŻNIEJSZYCH ZABYTKÓW FLORENCJI

Całkiem niedawno, odpowiadając na komentarze na blogu, zorientowałam się, że będąc dwa razy we Florencji, ani razu nie opisałam jej najważniejszych zabytków, czyli tych miejsc, które znajdują się we wszystkich przewodnikach. Na blogu znajdziecie już kilka informacji praktycznych o Florencji oraz moje wspomnienia ze spaceru ulicami miasta oraz spotkaniu z muzykami Laury Pausini, mojej ulubionej włoskiej wokalistki. Oczywiście w pewnym sensie był to pozytyw, ponieważ pokazałam kilka rzadziej odwiedzanych miejsc. Pomyślałam jednak, że są wśród Was osoby, które szukają informacji na temat sławnych, florenckich perełek, dlatego dziś zapraszam na spacer wśród najważniejszych zabytków Florencji!

florencja1Ponte Vecchio

Florencja to miasto, o którym można mówić długo, o której przepychu i sztuce słyszał chyba każdy, miasto, do którego każdy chciałby przyjechać, by choć na chwilę zobaczyć tą wspaniałą, przepełnioną duchem Renesansu, stolicę włoskiej Toskanii. Są tacy, którzy ją kochają i tacy, którzy uważają, że miasto nie zasługuje na swoją popularność. Jedno jest jednak pewne – by opowiedzieć się po którejś stronie, trzeba najpierw samemu zwiedzić to miasto, które w ilości zabytków nie ma sobie równych.

Firenze nie zawdzięcza swojej popularności tylko pięknym zabytkom, ale również ludziom, którzy je stworzyli, oraz potężnym rodom wywodzącym się właśnie z tego regionu. Kto z nas przecież nie słyszał o Michale Aniele, Dante Alighieri czy rodzinie Medyceuszy, najsławniejszej rodzinie mecenatów sztuki.

florencjaDzwonnica Giotta

Zabytkiem, który jako pierwszy przychodzi mi na myśl, gdy wspominam Florencję, to wznosząca się ponad całym miastem Katedra Santa Maria del Fiore. Kościół ten był niegdyś największą świątynią chrześcijańską, dzisiaj natomiast zajmuje na tej liście czwarte miejsce (po Bazylice św. Piotra w Rzymie, Katedrze św. Pawła w Londynie oraz katedrze w Mediolanie). Budowa świątyni trwała 150 lat. Swoim wizerunkiem oraz wielkością zapiera dech w piersiach. U szczytu katedry znajduje się ogromna kopuła, na którą można się wspiąć po schodach, by podziwiać piękno całego miasta. Na placu obok świątyni znajdują się również Dzwonnica Giotta oraz Baptysterium. Zewnętrzny przepych katedry gaśnie odrobinę po wejściu do wnętrza, ponieważ nie zobaczymy tam ani pięknych malowideł, ani rzeźb.

florencja6Ruiny kościoła Santa Reparata

Miejscem, które jednak moim zdaniem zasługuje na uwagę są krypty, w których można podziwiać ruiny kościoła Santa Reparata. Stał on w miejscu, gdzie obecnie znajduje się katedra.

Jeżeli ktoś interesuje się literaturą, a w szczególności włoską, może go zainteresować Casa di Dante, czyli dom jednego z najbardziej znanych na świecie włoskich pisarzy, autora „Boskiej Komedii” Dante Alighieri. Ja również się tam wybrałam, przecież o Dante słyszałam już w szkole, a na uniwersytecie moją wiedzę starała się poszerzyć pani doktor z literatury. Dom Dantego to średniowieczny budynek, w którym prawdopodobnie urodził się Dante. Mieści się tutaj niewielkie muzeum poświęcone życiu oraz twórczości Artysty, a także wystawa związana z historią okolicy, w której żył i tworzył. Ciekawostką jest wyrzeźbiona na bruku przed domem twarz średniowiecznego pisarza, którą można zobaczyć jedynie po polaniu wodą odpowiedniego miejsca. Oczywiście przewodnicy doskonale wiedzą gdzie się znajduje, dlatego nawet, gdy zwiedzamy Florencję prywatnie, zawsze możemy natrafić na wycieczkę, która właśnie przechodzi pod domem Mistrza. W budynku znajduje się również sklep z pamiątkami, w którym możemy zakupić książki oraz inne rzeczy związane z Dantem.

florencja5Casa di Dante

florencja4Oblicze Dantego na bruku przed jego domem

Kolejne kroki warto skierować na Piazza della Signoria. Nad placem góruje symbol miasta, czyli Palazzo Vecchio. Przed pałacem stoi ogromny posąg przedstawiający Dawida autorstwa Michała Anioła. Rzeźba ta to jednak tylko prawie identyczna kopia dzieła włoskiego mistrza, której oryginał możemy podziwiać w muzeum Accademia. Na placu znajdują się także inne rzeźby oraz fontanny, między innymi Herkules wyrzeźbiony przez Bandinellego oraz Fontanna Neptuna, czyli dzieło Ammanatiego. Dziedziniec Palazzo Vecchio został zaprojektowany przez Michała Anioła, a w centralnym jego punkcie możemy podziwiać fontannę z amorkiem trzymającym delfina, którego autorem jest Vasari.

florencja3Kopia Dawida na Piazza della Signoria

florencja2Fontanna z amorkiem

W pobliżu Piazza della Signoria znajduje się Galeria Uffizi, czyli jedno z najbardziej znanych i najbogatszych w zbiory muzeów na świecie. Ciekawostką jest fakt, iż większość obrazów, które możemy podziwiać w muzeum została namalowana dla miejscowych koneserów sztuki, a wiele z nich należało do rodu Medyceuszy.

florencja5Piazza della Signoria, w tle Galeria Uffizi

Po wyjściu z muzeum już tylko kilka kroków dzieli nas od kolejnego symbolu miasta, jakim jest Ponte Vecchio. Jest to most na rzece Arno, który jako jedyny przetrwał wojnę. Dziś można tutaj znaleźć wiele sklepów z piękną, ale niestety nie należącą do najtańszych, biżuterią.

florencja2Biblioteka Medyceuszy

Innym miejscem, które polecam to Biblioteca Medicea Laurenziana. Przepiękną klatkę schodową oraz przedsionek zaprojektował Michał Anioł na polecenie papieża Klemensa VII. Biblioteka zawiera wiele ciekawych zbiorów z kolekcji greckich i łacińskich, które należały do najsławniejszych z rodu Cosima oraz Lorenza de’Medici.

florencja3Schody w Bibliotece Medyceuszy zaprojektowane przez Michała Anioła

A Wy do której grupy należycie? Lubicie Florencję? Czy uważacie, że jednak jest przereklamowana?

Pozdrawiam i do następnego razu!

Tags: , ,

25 responses to “WŚRÓD NAJWAŻNIEJSZYCH ZABYTKÓW FLORENCJI”

  1. ewa says :

    Faktem jest, że o Florencji ciągle słyszę skrajnie różne opinie… od zachwytu po „eee, bez przesady, nic specjalnego”. Mieszkam chwilowo we Włoszech i chyba wypadałoby się wybrać… choć jesienią podjęłam próbę i poległam na włoskim couchsurfingu😉.

    • Asia B says :

      Często zdarza się, że tyle opinii ile ludzi😉 Co znaczy, że poległaś? Póki co spotykałam się jedynie z dobrymi opiniami na temat couchsurfingu…

  2. http://krushynaofficial.blogspot.com/ says :

    Florencja zawsze kojarzy mi sie z cudami renesansu takie luźne skojarzeni i muszę ją zobaczyć!

    TOP 10 to tylko Państwa;) jeszcze top 10 miejsc, top 10 miast itd😉

  3. Agata says :

    moja ukochana Florencja!!!!! uwielbiam!!! ja bardzo lubię Ospedale degli Innocenti, śliczny obiekt. I całą, absolutnie całą Florencję. Ach, i oczywiście Fiesole…przepiękne widoki🙂

    • Asia B says :

      A wiesz, że nie widziałam Ospedale degli Innocenti.. To chyba oznacza, że trzeba pojechać trzeci raz😀
      Ja lubię Florencję, z pewnością jest perłą renesansu, ale jednak jest dla mnie zbyt tłoczna… Jakoś wolę Bolonię, która jest rzadziej odwiedzana..

  4. http://krushynaofficial.blogspot.com/ says :

    nie dużo, tylko coś tam skrobną od czasu do czasu, ale to zawsze jakieś miłe doświadczenie jak Cię ktoś docenia, prawda? ja też wszystko przechowuje:)))

  5. Blogowy Świat says :

    mam nadzieję, ze kiedyś też uda mi się odwiedzić to miasto na wodzie😉

  6. monika jall says :

    piekne, zachecajace zdjecia, musze sie kiedys w koncu wybrac. pozdrawiam serdecznie. Monika

  7. Travelling Milady says :

    Ten most mnie zachwycił. Ja nie byłam tam niestety, ale bardzo bym chciała.

  8. Mo. says :

    Florencja, Wenecja,Rzym…popularne ostatnio posty na blogach.Z każdym kolejnym Włochy wołają mnie coraz głosniej…

  9. Fasola says :

    Kocham Włochy, od północy po południe! I narobiłaś mi teraz ochotę na Florencję🙂 Czas przeszukać Ryanair’a🙂

  10. Katarzyna says :

    To prawda zgadzam się w 100% , Włochy są przepiękne szczególnie gdy ma się sporo czasu , żeby je zwiedzić dokładniej😉 Moim marzeniem jest, żeby kiedyś tam wrócić😉 myślę, że to marzenie się spełni i to dość niedługo.

    • Asia B says :

      We Włoszech jest tyle pięknych miejsc, że chyba nawet „sporo czasu” nie wystarczy😉 Mnie marzy się jeszcze objazdówka po Włoszech z zahaczeniem o południe, gdzie jeszcze nie byłam..🙂

  11. Magda says :

    bardzo chciałabym tam pojechać… zazdroszczę tej podróży, jak również pozostałych🙂

  12. Kornelia Nowaczyk says :

    bardzo zachecający artykuł do odwiedzenia Włoch🙂

Skomentuj

