320 METRÓW POD ZIEMIĄ CZYLI KOPALNIA GUIDO

Moje tegoroczne ferie spędziłam w domu, czytając książki, chodząc do kina, poprawiając teorię pracy magisterskiej oraz planując wakacje. Poszłam nawet, pierwszy raz od jakiś 10 lat, na sanki, było super! Postanowiłam się jednak wybrać na wycieczkę do miejsca oddalonego zaledwie o 20 km drogi ode mnie, a w którym jeszcze nigdy nie byłam. Pojechałam do Zabrza, by zjechać 320 metrów pod ziemię i zwiedzić zabytkową Kopalnię Guido. Byłam już w kopalni srebra w Tarnowskich Górach i w kopalni soli w Wieliczce, ale w kopalni węgla kamiennego jeszcze nie. No to w końcu się udało.

kopalnia9

W kopalni Guido istnieją dwie trasy zwiedzania: pierwsza na głębokości 170 metrów oraz druga 320 metrów pod ziemią. Można zwiedzać tą pierwszą lub drugą lub obie „w pakiecie”. Skoro już się tam wybrałam, a i cenowo tak bardziej się opłacało, wybrałam tę ostatnią możliwość. Całość zwiedzania zajęła nam ponad trzy godziny! Ale wycieczka była udana i ciekawa, więc i czas szybko mijał.

kopalnia1

Na początku przewodnik pokazał nam maszynę wyciągową, czyli maszynę, która spuszcza, a następnie wciąga górniczą windę, tzn. szolę. Na poziomie 170, w głąb kopalni, prowadzi wykuty w litej skale tunel. Tutaj można zobaczyć również stajnie końskie sprzed ponad 100 lat. Niestety konie były jeszcze do nie tak dawna wykorzystywane do pracy w kopalni, a zjeżdżając tutaj raz, miały już nigdy nie wydostać się na powierzchnię. Kopalniane chodniki prowadzą do wielkich, murowanych komór, w których można zapoznać się z problematyką odwadniania podziemnych wyrobisk. Można zobaczyć również wystawę górniczych narzędzi, lamp czy sprzętu ratunkowego oraz wystawę geologiczną.

kopalnia2

kopalnia3

kopalnia5

kopalnia4

Następnie wróciliśmy do szybu, by windą, w około 40 sekund, zjechać na poziom 320, najgłębszy poziom zabytkowej kopalni Guido, jak i najgłębsza trasa turystyczna w kopalni węgla kamiennego w Europie. Na tym poziomie można również przejechać się jedyną w Europie, dopuszczoną do ruchu turystycznego, podwieszaną kolejką. Można tutaj zapoznać się z rozwojem techniki górniczej od końca XIX wieku, aż do dzisiaj, zobaczyć jak pracują duże i głośne kombajny czy też przenośnik taśmowy.

kopalnia6

kopalnia8

kopalnia7

Zabytkowa Kopalnia Guido znajduje się na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego. Zazwyczaj wolę zwiedzać ładne miasta z pięknymi starówkami czy popływać w ciepłym morzu, ale myślę, że to również może być fajny pomysł na wycieczkę. Przed wyjazdem należy jednak pamiętać, że konieczna jest wcześniejsza rezerwacja biletów.

kopalnia10

Ceny biletów:

poziom 170 – dorośli 21 zł, ulgowy 18 zł; poziom 320 – dorośli 26 zł, ulgowy 21 zł; bilet łączony – dorośli 36 zł, ulgowy 31 zł.

Pozdrawiam i do następnego razu!

Tags: , ,

8 responses to “320 METRÓW POD ZIEMIĄ CZYLI KOPALNIA GUIDO”

  1. Wypad na WEEKEND says :

    Jak zapewne zauważyłaś, bardzo lubię zapuszczać się w różne podziemne zakamarki jak jaskinie, kopalnie czy piwnice. Dlatego z dużym zainteresowaniem przeczytałem Twój kolejny wpis. W przewodnikach turystycznych, Śląsk, a właściwie tereny zagłębia węglowego, są często pomijane. Ale jak widać można naprawdę znaleźć tam ciekawe podziemne trasy turystyczne. Zwłaszcza te mniej znane (niekoniecznie mniej atrakcyjne). Pozdrawiam🙂

    • Asia B says :

      Ja też lubię takie miejsca🙂 Jaskinie są super! Jeżeli chodzi o Śląsk to takich tras jest kilka.. Mamy np. kopalnię srebra czy sztolnię Czarnego Pstrąga, w której pływa się łódką. Myślę, że pomimo wielu, niesłusznych, skojarzeń ze Śląskiem, warto tu przyjechać, ponieważ jest wiele na prawdę ładnych miejsc🙂
      Również pozdrawiam!

  2. http://krushynaofficial.blogspot.com/ says :

    szczerze mówiąc byłam w kilku kopalniach oprócz Wieliczki i dla mnie wszedzie jest tak samo;] oczywiscie uwielbiam sprawdzac to na własnej skórze, nigdy nic nie omine, nawet jak mi sie to wydaje nieciekawe, bo sie boje, że mnie coś ominie, ale miłością do kopalni nie pałam;] ale w Wieliczce było sympatycznie!

    • Asia B says :

      Ja również nie pałam miłością do kopalni, wręcz przeciwnie.. pamiętając stresy jakie przeżyłyśmy z mamą.. i wspomnienia taty.. Mimo to myślę, że warto jakąś jedną w życiu zobaczyć😉

  3. Agata says :

    a jakie piękne Agaty!🙂 dawno nie jeździłam na sankach, niech to będzie moje postanowienie na przyszły zimowy sezon🙂

  4. Hotel says :

    Wspaniałe zdjęcia! pozdrowienia dla autora

Skomentuj

